torstai 8. lokakuuta 2009

Provenceen päin!

No voisin alottaa kertomalla et kuulin sitten eilen että suunnataan viikonlopuksi etelä-ranskaan :) ihan kivaa toivottavasti!

Tänään tuli mun kauan odottama sade, mutta kiva ku aamulla oli synkkää ja sateista ja pimeetä mut kuitenki ainaki joku 15 astetta ni olin että hyi lämmin. Mutta toisaalta ajattelin tossa, että eihän täällä kun kerran olla ja sitten elellään ainaki pari seuraavaa vuotta suomessa ni tulee näitä lämpimiä syyspäiviä vielä ikävä :D joten otan niistä kaiken irti! Koulussa menee kaikki hyvin, lupauduin tekemään saksan tunnille esitelmän, kattoo nyt ymmärtääkö noi muut mitä sanon :D

Kielen kanssa, no miten sen nyt sanois. Pieniä iloja tuotta se että ymmärtää. Puhuminen on hankalaa mutta on se musta saavustus jos saa kasaan lauseen tai kaksi, muutakin kuin olen väsynyt tai mitä kuuluu? :) En tietenkään ymmärrä kaikkea mutta helpottaa elämä päivä päivältä. Mieten tossa kuinka hullu olin tullessani ummikkona Ranskaan. Mun onneks aika moni puhuu englantia.

Ja olen tullut siihen tulokseen että jokin on pahasti pielessä ranskan koulusysteemissä... No ensinnäkin lapset istuvat pienestä pitäen koulussa kahdeksasta kuuteen, mutta nyt lukiossa tuntuu ettei ne ole paljon mitää oppinut... tai no kielet on ainakin surkeessa jamassa ja englannissa edistytään etanavauhtia, ollaan käsitelty sellasta lyhyttä tekstiä jo viikko...
Ja sitten se että niitten pitää valita mitä ne lukee jo enneku ne menee lukioon ja sitten ne lukee vaa painottuneesti niitä aineita... No eipä oo mun huoli :D

Ella

Hyvää viikonloppua kaikille suomeen ja muuallekin, missä ikinä tätä luetkaan :)

4 kommenttia:

Heini kirjoitti...

Oi, vähän kivaa! Kerrot sitten kaiken, ja otat paljon kuvia! :)

kajsa kirjoitti...

samaa mieltä ranskan koulusysteemistä. huhhuh. kaikkea hyvää sinne! :)

Unknown kirjoitti...

"Sitten elellään ainaki pari seuraavaa vuotta suomessa"
Ootsä niinku muuttamassa Ranskaan vai, mitä sä vihjaat??

:DD

E kirjoitti...

Riikka, haluisin muuttaa kyllä ulkomaille isona, ei se mikää salaisuus ole !